جاهای دیدنی مشهد - معرفی 10 مکان زیارتی و تفریحی

جاهای دیدنی مشهد - معرفی 10 مکان زیارتی و تفریحی

جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از شهرهای مذهبی و تاریخی ایران است که هر ساله میلیون‌ها زائر و گردشگر را به خود جذب می‌کند. این شهر به خاطر داشتن حرم مطهر امام رضا علیه السلام به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود. اما علاوه بر حرم، مشهد دارای جاذبه‌های گوناگونی است که می‌توانند سفر شما را هم زیارتی و هم سیاحتی کنند. پس اگر قصد دارید به مشهد سفر کنید و با جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید، این مطلب را تا انتها همراهی کنید.

 

1- حرم امام رضا (ع)

یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران، حرم مطهر امام رضا (ع) است که هر سال میلیون‌ها زائر از داخل و خارج کشور برای عرض ارادت به این امام معصوم وارد مشهد مقدس می‌شوند. امام رضا (ع) نهمین پیشوای شیعیان است که در سال ۲۰۳ هجری قمری به دست مأمون عباسی به شهادت رسید و در کنار قبر هارون الرشید که در آن زمان حاکم بغداد بود، به خاک سپرده شد. مشهد که قدمتی چند هزار ساله دارد، در گذشته با نام سناباد شناخته می‌شد.

 

حرم امام رضا

2- مسجد گوهرشاد

یکی از آثار تاریخی و هنری مشهد مقدس، مسجد گوهرشاد است که در جنوب حرم امام رضا (ع) واقع شده است. این مسجد باشکوه از دوره تیموریان به جا مانده است و به فرمان گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری، ساخته شده است. این مسجد تاریخی با استفاده از موادی مانند آجر، گچ، کاشی‌های رنگارنگ و مرمر، نمونه‌ای از معماری ایرانی-اسلامی را نشان می‌دهد.

 

مسجد گوهرشاد

3- آرامگاه فردوسی

 یکی از جاهای دیدنی مشهد آرامگاه فردوسی در مشهد، محل دفن شاعر بزرگ ایرانی است که شاهنامه را سرود. این آرامگاه یکی از بناهای تاریخی و زیبای ایران است که دارای معماری منحصر به فرد و زیبایی است. این آرامگاه توسط معماران مشهوری چون بهزاد طاهرزاده و آندره گدار طراحی و ساخته شد و بعدها توسط هوشنگ سیحون بازسازی شد.

مقبره فردوسی

 

این آرامگاه یک مجموعه فرهنگی و گردشگری است که شامل موزه، کتابخانه، باغ و آرامگاه‌های دیگر شاعران و هنرمندان ایرانی می‌شود. این مجموعه ۱۰۴۳ متر مربع مساحت دارد و پس از حرم مطهر رضوی، مقصد اصلی زائران و گردشگران مشهد محسوب می‌شود.

 

4- بازار رضا

بازار رضا یکی از بناهای تاریخی و گردشگری مشهد است که در نزدیکی حرم مطهر رضوی قرار دارد. این بازار در دوره پهلوی دوم احداث شد و دارای سبک معماری ایرانی-اسلامی زیبا و منحصر به فرد است.

این بازار دو طبقه دارد و در آن می‌توانید انواع کالاهای مختلف را خریداری کنید. از جمله سوغات مشهد مانند زعفران، خشکبار، انگشترهای عقیق و فیروزه، جواهرات، پوشاک و … در این بازار موجود است. این بازار یکی از مکان‌های پرطرفدار برای گشت و گذار و خرید مسافران و زائران مشهد است.

 

پاساژ رضا

5-طرقبه مشهد

طرقبه یک روستای زیبا و سرسبز و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که دارای چشم اندازهای خیره کننده و جاذبه های گردشگری فراوانی است. این روستا در میان کوه های بینالود و تخت رستم قرار گرفته و دارای آب و هوای خنک و خشک است. طرقبه به عنوان یکی از مراکز تولید گردو در ایران شناخته می‌شود و باغ های میوه داری دارد که در فصل های مختلف میوه های متنوعی را برداشت می‌کنند. این روستا از دوره تیموریان به عنوان ییلاق مورد استفاده قرار می‌گرفت و هنوز هم در تابستان شب های سرد و دلپذیری دارد. طرقبه دارای رودخانه ای است که از کنار آن می‌گذرد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. در این روستا رستوران های متعددی وجود دارند که غذاهای محلی و خوشمزه ای را سرو می‌کنند. همچنین هتل هایی نیز در طرقبه فعال هستند که به مسافران امکان اقامت راحت و امن را می‌دهند. طرقبه در فاصله ۱۶ کیلومتری مشهد واقع شده و به راحتی قابل دسترسی است. اگر به مشهد سفر کردید، از این روستای زیبا و دیدنی بازدید کنید.

 

مکان های تفریحی

6- شاندیز

شاندیز یک روستای زیبا و سرسبز در مشهد است که دارای رستوران های معروف و مجموعه تفریحی پدیده شاندیز است. این روستا یکی از مقاصد گردشگری مشهد است که بسیاری از مسافران و زائران را به خود جذب می‌کند. این روستا همچنین دارای آب و هوای خوشایند و طبیعت دیدنی است.

پدیده شاندیز یک مجموعه چند منظوره و بزرگ است که شامل هتل پنج ستاره، آپارتمان ها، مرکز خرید و گردشگری، مجتمع تفریحی، پارک آبی، نمایشگاه گل و گیاه و رستوران پدیده است. این مجموعه یکی از برترین و مجهزترین مجموعه های تفریحی ایران و جاهای دیدنی مشهد است که امکانات و خدمات متنوعی را به مهمانان خود ارائه می‌دهد.

 

بهترین مکان تفریحی مشهد

7-پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های مشهد است که دارای امکانات تفریحی متنوع و جذابی است. این پارک در سال ۱۳۵۰ تأسیس شده و از آن زمان تا کنون مورد استقبال گردشگران و مردم مشهد قرار گرفته است. این پارک در قسمت شمالی شهر واقع شده و دارای فضای سبز و زیبایی است.

 

در پارک ملت مشهد می‌توانید از شهربازی، کتابخانه، استخر شنا، زمین‌های ورزشی و دریاچه لذت ببرید. شهربازی پارک ملت مشهد دارای چرخ و فلکی است که یکی از بزرگ‌ترین چرخ و فلک‌های خاورمیانه و جهان است. این چرخ و فلک دارای ۳۶ کابین است و ارتفاع آن ۶۵ متر است. از روی این چرخ و فلک می‌توانید منظره‌ای زیبا از شهر مشهد را ببینید. دریاچه پارک ملت مشهد نیز یکی از جاذبه‌های این پارک است که در قسمت شرقی آن قرار دارد. در این دریاچه می‌توانید از قایق‌رانی و تماشای آبشار و پل‌های زیبا برخوردار شوید. در قسمت غربی پارک ملت مشهد نیز امکانات ورزشی و تفریحی مختلفی وجود دارد. می‌توانید در استخر شنای پارک ملت مشهد شنا کنید یا از زمین‌های ورزشی مانند والیبال، فوتبال، تنیس و اسکیت استفاده کنید. همچنین کتابخانه پارک ملت مشهد یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های شهر است که دارای مجموعه‌ای از کتاب‌های علمی، ادبی، تاریخی و هنری است.

 

8-چالیدره

چالیدره یکی از جاهای دیدنی مشهد است که ییلاقی و کوهستانی می باشد. چالیدره دارای آب و هوای خنک و طبیعت زیبا است. این منطقه در فصل های گرم سال یکی از مکان های گردشگری مشهد است که می توانید با ۳۰ کیلومتر فاصله از مشهد به آن دسترسی داشته باشید. این منطقه شامل تفریحات و امکانات متنوعی است که می توانید از آن ها لذت ببرید. برخی از این تفریحات عبارتند از:

 

- ماهیگیری در دریاچه مصنوعی که با ساخت سد در این منطقه ایجاد شده است.

- تفریحات آبی مانند قایق سواری، جت اسکی و ... در دریاچه مصنوعی.

- پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی در مسیر های کوهستانی و جنگلی

- استفاده از امکانات رفاهی مانند رستوران ها، کافه ها، ویلاها و ... در این منطقه.

 

تله کابین و جامپینگ در مشهد

9- سرزمین موج های آبی

یکی از بهترین مکان‌های تفریحی مشهد که می‌توانید یک روز کامل را در آن سپری کنید، سرزمین موج‌های آبی است. این مجموعه یک پارک آبی بزرگ و مجهز در مشهد است که دارای انواع سرسره‌ها و بازی‌های آبی است. شما می‌توانید با دوستان و خانواده خود به این پارک بروید و از تفریحات مهیج و خنک آن لذت ببرید.

در ایران به دلیل فرهنگ و مذهب، تفریحات آبی چندان رایج نیستند، اما پارک‌های آبی سرپوشیده و استخرهای عمومی این فرصت را برای علاقه‌مندان به این نوع تفریحات فراهم کرده‌اند.

اگر شما هم از دوستداران تفریحات آبی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از پارک‌های آبی مشهد دیدن کنید و از بازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز آن‌ها استفاده کنید.

 

تفریحات آبی

10- پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوه سنگی یکی از بوستان های زیبا و بزرگ مشهد است که دارای طبیعت سرسبز و امکانات متنوعی است. این پارک در گذشته یک ییلاق طبیعی بود که با احداث استخر، آمفی تئاتر، موزه، شهربازی و ... به یک مکان گردشگری تبدیل شد.

پارک کوه سنگی در شب با نورپردازی فوق العاده ای روشن می شود و چشم اندازی دلنشین را به نمایش می گذارد. این پارک یکی از جاهایی است که می توانید در سفر به مشهد از آن دیدن کنید و خاطرات خوبی را برای خود بسازید.

تجربه ای به یاد ماندنی



در این مطلب سعی شد جاهای دیدنی مشهد را که می توانید در مشهد بازدید کنید، معرفی شوند. مشهد یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران است که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. این شهر محل قرارگیری حرم مطهر رضوی است که مرکز معنویت و ارزش های اسلامی است. اما علاوه بر حرم، مشهد دارای بسیاری از بناهای تاریخی، مناطق طبیعی، پارک ها، مجموعه های تفریحی و فرهنگی است که می توانید از آن ها لذت ببرید.



این مطلب سعی شد در این مطلب سعی 


Loader