ارز دیجیتال کاسپا چیست و در آینده چه قیمتی خواهد داشت؟

ارز دیجیتال کاسپا چیست و در آینده چه قیمتی خواهد داشت؟

ارز دیجیتال کاسپا چیست

ارز دیجیتال کاسپا توانایی فسیله کردن نرخ بلاک‌های بالا را دارد و همچنین امنیت ارائه شده توسط مکانیزم‌های اجماع اثبات کار را حفظ می‌کند. زمان بلاک فوری Kaspa امکان ایجاد حریم خصوصی قبل از معامله و انجام تراکنش‌های ناشناس را فراهم می‌کند و از کاربران در برابر سوء استفاده‌هایی مانند دستکاری سفارش تراکنش‌ها حفاظت می‌کند.

کاسپا یک پروتکل است که خود را به عنوان سریعترین و مقیاس پذیرترین لایه تراکنش اعتبارسنجی فوری سطح 1 معرفی می‌کند. ارز دیجیتال کاسپا از مکانیزم اجماع PoW برای انجام عملیات استفاده می‌کند. این پروتکل بر پایه GHOSTDAG و PHANTOM استوار است، که یک تعمیم مقیاس پذیر از اجماع بیت کوین است و از لحاظ نظری به اندازه بیت کوین ایمنی دارد بدلیل عدم وجود فرضیه اضافی. در مقایسه با بلاکچین‌های قدیمی که بلاک‌های موازی را کنار گذاشته و از آنها صرف نظر می‌کنند، فانتوم به بلاک‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر همزمان وجود داشته و با اجماع مرتب کنند. به طور کلی، ارز دیجیتال کاسپا اجماع بیت کوین را در ساده‌ترین شکل ممکن نمایان می‌سازد و برای دستیابی به تمرکززدایی کامل، بر اساس جامعه و منبع باز ساخته شده است.

ارز دیجیتال کاسپا به زبان ساده:

به زبان ساده، ارز دیجیتال کاسپا یک لایه تراکنش با اعتبارسنجی فوری است. این به این معناست که ماینرها می‌توانند به سرعت درخواست‌های تراکنش را در بلاکچین جای دهند و از به‌روزرسانی‌های حالت غیرمعاصر پشتیبانی کنند. این پروتکل اساسا از پروتکل فانتوم PHANTOM بهره می‌برد، که یک ساده‌سازی مقیاس‌پذیر از اجماع ارز دیجیتال بیت کوین است، یعنی قوانین تراکنش، وضعیت‌ها و مقادیر بیت‌کوین. همچنین،  ارز دیجیتال کاسپا از مکانیزم اثبات کار بیت‌کوین PoW، وضعیت ایزوله مبتنی بر UTXO و سیاست مالی کاهش تورم استفاده می‌کند و هیچ حکمرانی پیش از استخراج و مرکزی ندارد.

ویژگی های ارز دیجیتال کاسپا:

ویژگی متمایز کننده ارز دیجیتال کاسپا از سایر پروژه‌های ارز دیجیتال، ظرفیت آن برای تسهیل نرخ بلاک بالا در حالی که امنیت ارائه شده توسط محیط‌های PoW دیگر حفظ می‌شود است. در حال حاضر، این پروتکل دارای یک بلاک در ثانیه است، اما توسعه‌دهندگان قصد دارند این ظرفیت را به 10 یا حتی 100 بلاک در ثانیه افزایش دهند. 

یکی از چالش‌های مهم در اجماع بیت‌کوین، که ارز دیجیتال کاسپا سعی در حل آن دارد، این است که یک مهاجم شبکه تنها باید تعداد کمتری بلاک نسبت به کار معتبر صادر کند، زیرا بلاک‌های ایزوله در تراکنش‌های رگرسیون وجود دارند. بنابراین، یک حمله 51 درصدی اساساً به توان محاسباتی کمتری نیاز دارد، که این به معنای واقعی یک مشکل نسبتاً کوچک به نظر می‌آید، و تفاوت جزئی بین یک مهاجم با 50.1٪ و 49.9٪ وجود دارد. مشکل زمانی به وجود می‌آید که توسعه‌دهندگان با بهبود نرخ بلاک یا اندازه، توان عملیاتی شبکه را افزایش می‌دهند و به ناچار نرخ انزوا را افزایش می‌دهند، که امنیت شبکه را تضعیف می‌کند.

ایده ارز دیجیتال کاسپا در سال 2016 توسط یوناتان سامپولینسکی و آویو زوهار طراحی و اجرا شد. آنها از طریق پروتکل GHOSTDAG یک پروژه را طراحی و اجرا کردند که به حل مسئله مقیاس‌پذیری در بلاکچین‌های PoW می‌پرداخت. ارز دیجیتال کاسپا، همچنین با بهره‌مندی از سرعت تسویه سریع‌تر و زمان بلاک انعطاف‌پذیر و پاداش ایمنی، از دیگر راه‌حل‌های PoW تفاوت ایجاد می‌کند.

ارز دیجیتال کاسپا

عملکرد سیستم ارز دیجیتال کاسپا چگونه است؟

تصدیق فوری تراکنش‌ها باعث افزایش تجربه کاربر و توسعه دهنده می‌شود و همچنین هزینه‌های مرتبط با تراکنش را به حداقل می‌رساند. ارز دیجیتال کاسپا با کاهش تأخیر اجماع خود، به بهبود این مسائل می‌پردازد. همچنین، نودهای محیطی کاسپا از تهدیدات شدید مانند استخراج مکانیزه MEV و تداخل ماینرها جلوگیری می‌کنند. این اقدامات باعث می‌شود که کاربران نیازی به نگرانی در مورد دستکاری توسط ماینرها یا ربات‌های تجاری بر روی فعالیت‌های شبکه نداشته باشند. زمان‌های بلاک فوری کاسپا، حریم خصوصی قبل از انجام معاملات و تراکنش‌های ناشناس را تسهیل می‌دهد و از کاربران در برابر سوء استفاده‌های احتمالی محافظت می‌کند.

امنیت بیشتر شبکه به ویژگی فاصله زمانی بین بلاک‌ها وابسته است، به‌طوری‌که این فاصله به‌طور چشمگیری بیشتر از زمانی است که کل زنجیره برای یادگیری یک بلاک جدید نیاز دارد. این باعث می‌شود بلاک‌های موازی جدا شده و نرخ رشد شبکه محدود شود. در پروتکل Kaspa GHOSTDAG، این تعادل امنیتی از طریق مکانیزم GHOSTDAG حاکم بر این پروتکل حل می‌شود.

بر خلاف بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال، ارز دیجیتال کاسپا از یک گراف جهت‌دار بدون چرخه به نام DAG بهره می‌برد. در این ساختار، هر بلاک به جای اشاره به یک بلاک، به چندین بلاک اشاره می‌کند. DAG در یک زنجیره متقاطع مرتب شده است و تراکنش‌ها با تراکنش‌های قبلی هماهنگ می‌شوند. این ساختار طراحی هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند و اساس پروتکل GHOSTDAG را تشکیل می‌دهد.

مسیر حرکت قیمت واحد پول داخلی پروتکل کاسپا، به نام KAS، به شکل زیر است. KAS، واحد پول اصلی این پروتکل، تمامی هزینه‌های مرتبط با فعالیت‌های شبکه را پوشش می‌دهد، از جمله هزینه‌های توسعه و هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها. تعداد کل توکن‌های KAS در گردش 12.4 میلیارد بوده و ارزش بازار آن در حدود 55.5 میلیون دلار می‌باشد. این توکن را می‌توانید در صرافی‌های Txbit و TradeOgre معامله کنید.

KAS در ماه نوامبر سال 2021 با خصوصیاتی چون عدم استخراج مجدد، عدم وجود پیش‌فروش و اختصاص توکن راه‌اندازی شده است. حداکثر تعداد توکن‌های قابل عرضه برای KAS 28.7 میلیارد توکن است و برنامه انتشار آن به گونه‌ای است که هر سال، تعداد توکن‌ها با استفاده از یک برنامه کاهش یکپارچه ماهانه و با ضریب (1/2)^(1/12) نصف می‌شود.

آیا ارز دیجیتال کاسپا ایمن است؟

قیمت‌های ارزهای دیجیتال در معرض ریسک و نوسانات بازار بسیار بالا قرار دارند. همچنین، ارزهایی با ارزش کمتر مانند KAS به نسبت بیشتری تحت تأثیر نوسانات قیمتی قرار می‌گیرند. بنابراین، بهتر است به یاد داشته باشید که قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات خود را با دقت انجام دهید و با در نظر گرفتن نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، تنها مقداری از سرمایه خود را سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانید در صورت نیاز از دست دهید.

کسپا، یک پروژه تحقیقاتی باز و اجتماعی است که توسط شرکت R&D DAGLabs به وجود آمده و با سرمایه‌گذاری از سوی PolyChain توسعه یافته است. این پروژه، تحت هدایت بنیان‌گذار آن، یعنی یوناتان سامپولینسکی، که دارای دکترای ارشد در علوم کامپیوتر از دانشگاه هاروارد و عضو تیم تحقیقاتی در زمینه MEV می‌باشد، شکل گرفته است. گرچه Kaspa توسط PolyChain حمایت مالی شده است، اما این پروژه تماماً متن باز بوده و بدون حکومت مرکزی یا مدل تجاری فعالیت می‌کند. در سال 2013، یوناتان سامپولینسکی در وایت پیپر اتریوم به پروتکل Ghost اشاره کرده است. توسعه‌دهندگان اصلی و مشارکت‌کنندگان اصلی در پروژه ارز دیجیتال کاسپا شامل افرادی چون شای ویبورسکی (دانشجوی دکترای رمزنگاری)، مایکل ساتون (استاد علوم کامپیوتر)، مایک زاک (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر)، الیچای تورکل (محقق رمزنگاری) و اوری نیومن (توسعه‌دهنده) هستند که همگی به پیاده‌سازی و استقرار پایدار شبکه کسپا کمک فراوانی نموده‌اند.

ویژگی منحصر به فردارز دیجیتال کاسپا:

ارز دیجیتال کاسپا به دلیل توانایی بی‌نظیر خود در پشتیبانی از نرخ بلوک بالا، در حالی که همچنان سطح امنیت ارائه شده توسط محیط‌های اثبات کار را حفظ می‌کند، به عنوان یک شبکه یکتا شناخته می‌شود. در حال حاضر، شبکه اصلی کسپا با سرعت 1 بلوک در ثانیه فعالیت می‌کند. در آینده، توسعه‌دهندگان اصلی و پژوهشگران قصد دارند توانایی آن را به حداکثر برسانند و به تعداد بلوک‌هایی مانند 10 یا حتی 100 در ثانیه فکر می‌کنند.

سیاست پولی ارز دیجیتال کاسپا نیز یک جنبه منحصر به فرد دارد که بر اساس مقیاس 12 نت موسیقی به مرور زمان گازهای گلخانه‌ای را با الهام از هندسه به حداقل می‌رساند. این سیاست به نام فاز رنگی شناخته می‌شود و در تاریخ 7 مه 2022 با پاداش 440 KAS برای هر بلوک به عنوان اثر اجرایی فعال شد. پاداش بلوک به صورت نیمه‌سالانه و با آهستگی افت می‌کند. این به این معناست که نسبت پاداش بلوک در ماه‌های متوالی دقیقاً با نسبت فرکانس‌های دو نیم‌صدای متوالی در مقیاس رنگی معتدل برابر است. این سیاست به تدریج پاداش بلوک را از نت A4 شروع کرده و هر سال به میانگین اکتاو افزوده می‌شود. لازم به ذکر است که سیاست تعیین می‌کند که در هر لحظه چند سکه بدون در نظر گرفتن نرخ بلوک تولید شود. در صورت تغییر نرخ بلوک توسط ارز دیجیتال کاسپا در آینده، پاداش نیز برای حفظ همان نرخ انتشار تنظیم می‌شود.

کاسپا

چند میلیارد سکه کاسپا (KAS) در گردش قرار دارد؟

تا ژوئن 2022، حدود 8.5 میلیارد KAS در گردش وجود دارد.

چگونگی امنیت شبکه کاسپا چیست؟

شبکه ارز دیجیتال کاسپا توسط ماینرها از طریق Proof of Work امنیت داده می‌شود و از الگوریتم k-Heavyhash برای جلوگیری از تهدیدها استفاده می‌کند. الگوریتم Heavyhash به منظور سازگاری با ماینرهای Photonic انتخاب شده است که زمانی که در دسترس قرار می‌گیرند.

از کجا می‌توان ارز دیجیتال کاسپا خرید؟

در حال حاضر، شما می‌توانید KAS را از صرافی‌هایی مانند Coinex، MEXC، TxBit و TradeOgre تهیه کنید. ارز دیجیتال کاسپا ابتدا در تاریخ 1 ژوئن 2022 معامله شد. مجموع عرضه آن 21,543,279,375.65,125 است. در حال حاضر، ارزش بازار KAS برابر با 3,931,937,755.98 دلار است. قیمت فعلی ارز دیجیتال کاسپا  0.137دلار است و در رتبه 100 بین 28 ارز دیجیتال برتر در Coinmarketcap قرار دارد. اخیراً با 44.11 درصد افزایش، ارزش آن افزایش یافته است.

ارز دیجیتال کاسپا در تعدادی از صرافی‌های رمزنگاری فهرست شده است. با این حال، متفاوت از ارزهای دیجیتال دیگر، مستقیماً با پول فیات قابل خریداری نیست. با این حال، شما می‌توانید با خرید بیت‌کوین از هر صرافی فیات به کریپتو، سپس انتقال به صرافی‌هایی که KAS را پشتیبانی می‌کنند، این سکه را به راحتی تهیه کنید.

آیا می‌توانم با پول نقد، ارز دیجیتال کاسپا بخرم؟

متاسفانه امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال کاسپا با پول نقد وجود ندارد. با این حال، یک راهکار ممکن استفاده از بازارهای آلت کوین می‌باشد. در این روش، می‌توانید ابتدا بیت‌کوین را از بازارهایی مانند LocalBitcoins با پول نقد خریداری کنید و سپس با انتقال بیت‌کوین به صرافی‌هایی که KAS را پشتیبانی می‌کنند، به خرید ارز دیجیتال کاسپا بپردازید. LocalBitcoins یک صرافی بیت‌کوین هم به هم است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بیت‌کوین را با یکدیگر خریداری و فروش کنند. افراد معامله گر (تریدرها) قیمت و شرایط پرداخت مورد نظر خود را در تبلیغات خود مشخص می‌کنند. بدین ترتیب، شما می‌توانید از فروشندگان محلی برای خرید بیت‌کوین استفاده کنید. با این حال، توجه به افزایش قیمت‌ها و مراقبت از کلاهبرداری‌ها در این پلتفرم الزامی است.

آیا راه‌های سریعی برای خرید ارز دیجیتال کاسپا در اروپا وجود دارد؟

بله، اروپا یکی از مناطق آسان برای خرید ارزهای دیجیتال به طور کلی محسوب می‌شود. در این منطقه، حتی بانک‌های آنلاینی وجود دارند که به سادگی می‌توانید حساب راه‌اندازی کنید و از صرافی‌های معتبری نظیر Coinbase استفاده کنید.

آیا پلتفرم‌های جایگزینی برای خرید ارز دیجیتال کاسپا یا بیت‌کوین با کارت‌های اعتباری وجود دارد؟

بله، پلتفرم‌های متعددی برای خرید بیت‌کوین با استفاده از کارت‌های اعتباری وجود دارند. این پلتفرم‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت و به راحتی بیت‌کوین را با استفاده از کارت بانکی خریداری کنید. رابط کاربری آسان این پلتفرم‌ها و توضیحات دقیق مراحل خرید، این فرآیند را برای شما ساده می‌کنند.

پیش‌بینی قیمت و حرکت ارز دیجیتال کاسپا

در سه ماه گذشته، ارز دیجیتال کاسپا با رشد 278.93 درصدی، همراه با حجم بازار نسبتاً بزرگ، نشان داده است که ممکن است به حرکت صعودی خود ادامه دهد و رشد قابل توجهی را تجربه کند. با این حال، توصیه می‌شود که معامله‌گران پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیقات دقیقی انجام دهند زیرا ارزهای دیجیتال تحت تأثیر فاندامنتال‌های مختلف قرار دارند و همیشه خطراتی نیز وجود دارد. این تحلیل تنها بر اساس اطلاعات تاریخی است و به عنوان مشاوره مالی در نظر گرفته نشود.


Loader